Serveringstillstånd
Den här tjänsten kräver inloggningAnsök eller anmäl via e-tjänst
Här ansöker företag, förening eller stiftelse om tillstånd att servera alkoholhaltiga drycker enligt 8 kap 2 § alkohollagen (2010:1622).
Du kan också använda e-tjänsten för att anmäla eller ansöka om förändringar eller tillägg i ditt företags befintliga serveringstillstånd.
Som privatperson har du endast tillåtelse att servera alkoholdrycker till ett slutet sällskap, inte till allmänheten.
Ibland krävs också ett serveringstillstånd. Serveringstillståndet gäller då vid ett enstaka tillfälle, exempelvis på ett bröllop.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Läs mer om hur dina företagsuppgifter hämtas
E-tjänsten kan användas till att ansöka om eller anmäla följande:
- Ett nytt stadigvarande tillstånd.
- Förändring i befintligt stadigvarande tillstånd (exempelvis dryckessortiment, serveringsyta eller serveringstider).
- Ett tillfälligt tillstånd för servering till allmänheten.
- Ett tillfälligt tillstånd för servering till slutet sällskap.
- Anmäla servering av endast folköl (klass 2).
Företag, förening eller stiftelse som redan har tillstånd kan också använda e-tjänsten för att anmäla:
- Cateringverksamhet.
- Provsmakning av alkoholhaltiga drycker.
- Kryddning av spritdryck.
- Ändring av serveringsansvarig personal.
- Person i företaget behöver genomföra Folkhälsomyndighetens kunskapsprov.
- Försäljning eller avveckling av restaurang eller serveringsställe.
- Ägarbyte eller annan förändring i bolaget.
- Att bolaget upphör och samtliga tillstånd ska återkallas.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Ansök eller anmäl via blankett
Vill du istället göra din ansökan eller anmälan via blankett så kan du skicka eller lämna in blanketten till:
Postadress:
Alkoholhandläggare, Biståndsenheten
96285 Jokkmokk
Besöksadress:
Jokkmokks kommun
Västra Torggatan 11
Jokkmokk
Handlingar som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och avsluta det vid ett senare tillfälle.
Exempel på handlingar som företag ska bifoga vid ny ansökan:
Registreringsbevis från Bolagsverket, ägarförhållanden, köpeavtal och finansiering, ekonomi och budget, dispositionsrätt och ritningar över serveringslokal och eventuell uteservering.
Lokala förhållanden i din kommun
En prövningsavgift tas ut vid en ny ansökan och vid vissa andra ärendetyper.
Läs mer om serveringstillstånd och avgifter.
Tänk på att det tar ca 6 till 8 veckor, från det att ansökan är komplett, att få sin ansökan prövad.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Alkoholhandläggare
alkoholhandlaggare@jokkmokk.se
0971-171 25